Este foi o título de um dos meus trabalhos em Projecto 1 há uns anos atrás; o incontornável
exercício do cubo. O lugar que escolhi seria a praia da Costa da Caparica. Lembrei-me
agora do exercício ao constatar que o Programa de Requalificação da Costa da
Caparica inclui apagar elementos icónicos, neste caso os palheiros, as
habitações de pescadores que depois deram forma aos banheiros, os
estabelecimentos que forneciam restauração, vestiários, sanitários, e
vigilância dos banhistas. Parece que se está a desdenhar o valor iconográfico
deste tipo de arquitectura vernácula, confundindo-se por preconceito ou
intencionalmente o seu valor intrínseco, escudando-se em degradações formais e funcionais
que o arquétipo foi sofrendo.
This was the title of one my works
in Project 1 some years ago; the ever present theme of the cube. The place I
chose for my intervention should be on the beach in Costa da Caparica. I
thought of that exercise when I realised that the Requalification Program for Costa
da Caparica, includes to erase iconic elements, in this case the palheiros, the
fisherman’s houses that later on gave shape to the banheiros, the commercial
estableshiments serving food and drinks, equipped with locker rooms and
restrooms, besides the vigilance over the bathers.
There seems to be a disdain for the iconographic value
of this vernacular architecture, confusing by prejudice or intentionally the
intrinsic value of it with the
degradation occurred to the archetype, functional or formal.
My project was an ironical approach to the ritual of going to the beach, for me a
very peculiar way of behaving in public. Families and couples spread on the
sand in a very compact way. The bathing towels define the territory. There they oil their bodies, some elegant others
caricatural. I had a coleague with a belly as big as a nine months pregnant
woman and a hairdo in nest style, the few remaining hairs combed in a curl to
hide the boldness. He felt imposing in his leopard skin thong whit a
shiny aluminium comb at the waist.
People sunbathing with a very careful timing to
change position. Munching the snacks brought from home. Checking around, but
above all creating an isolation barrier, a cocoon. It is as if the apartement
walls became transparent and nobody is aware of it.
Peguei no arquétipo do palheiro, os materiais
construtivos, o assentamento sobre estacas e as cores para criar um objecto
com várias aberturas onde a luz passa projectando-se nas paredes e no
pavimento, assim marcando o tempo. A abertura principal está virada para o mar,
como se o observador estivesse dentro de uma enorme máquina fotográfica “a la
minuta”. As escadarias funcionam como acesso ao interior e como bancadas para
se sentar à sombra e olhar o mar.
I used the archetype of the palheiro, the
building materials, the seting on stakes, the vivid colours to create an object
with several openings, decomposing the original cubic form and letting the sunlight
come in, witnessing the change of time as the light projected on the walls and
floor slowly move. The main opening turns to the sea framing the view and making
the observer inside the cube as if he should be in a huge old photographic
camera.
The stairs under the shade double as access to
the interior and amphitheatre to enjoy the view.
Uma caixa (pintada de vermelho) na
face superior do cubo desliza, revelando o céu. A caixa funciona como um
episcópio, permitindo uma observação discreta da multidão na praia. Só quem
entrar no cubo entenderá o que se passa. Um peep show inocente e irresistível
que dará lugar à pergunta inquietante “e se já fui observado, também?!”
Como é fácil julgar os outros…
A sliding box painted red on the upper surface
of the cube reveals the sky. The box works as an episcope, allowing a discreet
observation of the crowd on the beach. Only those entering the cube will
understand what’s going on. An innocent and irresistible peep show, that immediately
will give place to the disquieting question: “and what if I also have been
observed?!”
How easy is to judge the others...
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